Indonesia Malu Di Laman Sendiri


Indonesia gagal lagi. Kali ini, Indonesia selaku tuan rumah Indonesia Super Series 2009 tidak berjaya meraih satu gelar pun. Apa yang pasti membanggakan kita ialah pasukan tanah air kita, Malaysia berjaya meraih dua kejuaraan di negara pulau berkenaan. Yang pasti, kita telah menakluk Indonesia!

Satu-satunya wakil Indonesia di final single lelaki (tunggal putra), Taufik Hidayat mengakui keunggulan pemain Malaysia, Datuk Lee Chong Wei dengan skor dua set langsung 21-9 dan 21-14.

Indonesia Super Series 2009 juga menyaksikan betapa mundurnya pemikiran rakyat Indonesia di stadium Istora Senayan. Mereka mengejek pemain Malaysia di setiap perlawanan sejak hari pertama. Berikut adalah petikan dari Utusan Malaysia bertarikh 22 Jun 2009.

Akhbar Indonesia, Kompas juga mengakui rakyat Indonesia mencemuh pemain Malaysia.

Namun, segala ejekan itu memberi malu kepada mereka sendiri apabila pemain Malaysia yang dicemuh muncul mula sebagai juara di negara mereka sendiri.

Pemikiran rendah rakyat Indonesia ini dengan memboo pemain kita sedikit pun tidak melemahkan pasukan Malaysia. Malah tindakan Indonesia itu seperti meludah ke langit.

Malah, kekalahan memalukan Indonesia di laman sendiri menjadi headlines di akhbar-akhbar Indonesia.

Semua gelar terbuka Indonesia tahun ini dimenangi oleh pasukan luar terutamanya Malaysia yang unggul dengan 2 gelaran. Dengan dua kemenangan itu bermakna, Malaysia menguasai kejohanan tersebut kali ini.



Sumber Arzeo

7 comments:

Anonymous said...

tak de plak org komen kat sini,,takpe la,,,,go malaysia,,,,,!!! peace no war,,!!! ^O^

Anonymous said...

banyak cakap lah kau sekarang... tidak ada jaminan keselamatan dari pemerintah indonesia bagi pendukung malaysia di jakarta nanti... heheheh

Anonymous said...

saling mencemooh bangsa lain / orang lain termasuk ciri2 orang kafir.. jangan saling mencemooh / menghina... kami akui bangsa malaysia sebuah bangsa maju yang baik maka berbudaya'lah yang baik dengan seni budaya dan bahasa nasional'mu sendiri. Mudah2an kalian bisa menunjukan kepada dunia bahwa seni budaya kalian'lah yang lebih baik dari budaya manapun yang ada di dunia.

Anonymous said...

mintak2 lah indogsialan kena gempar bumi dan tsunami sekali gus....biar suma mampos...HAHAHAHAHA aman dunia...

malaybitch said...

Malay anjing bangsattt

Johan said...

Yang minta gempa bumi itu udah kena di Malaysia Sabah... padan muka. Benda tak elok jangan diminta... yang patut minta adalah miga-moga indogdial betubah menjadi Garuda mini..bikin mainan layang-layang...

Johan said...

Ha ha betina sundal indog rupanya.. muka tempe, bebek penyek di dalam bakso....

Blog Widget by LinkWithin