APA KES : APA HAK MILIK INDONESIA DAN KENAPA MEREKA MARAH ??

1. Orang Indonesia cakap Malaysia curi bahasa Indonesia, lantas lahirlah bahasa Melayu.

Jawabnya : Sebenarnya Bahasa Indonesia yang curi Bahasa Melayu. Bahasa Melayu telah digunakan meluas sejak Melaka lagi. Masa tu mana ada bahasa Indonesia? Bahasa Jawa, Bugis, Banjar, tu adalah. Jadi, siapa yang maling ?

2. Orang Indonesia marah sebab Malaysia claim budaya Jawa(wayang kulit, keris,barongan,rendang) sebagai budaya Indonesia.


Hakikatnya : Tu semua budaya bangsa Jawa, Banjar, Bugis atau lain-lain. Bukan kat negara Indonesia je ade kaum tu. Malaysia pun ade. Jawa-jawa kat Malaysia da menetap sampai 10 keturunan dah, dan memang dah jadi warganegara Malaysia sejak nenek moyang. Jadi, kat mana salahnya Malaysia? Dah memang Malaysia ada bangsa Jawa, Bugis, tu semua kat sini sebagai warganegara.

Yang orang Indonesia tak sedar : Nyatakan sipa peribumi / penduduk asal di Indonesia? bangsa Indonesia terdiri dari kaum Jawa, Banajr, Bugis, Cina, India, Portugis, Sunda yang telah diasimilasikan oleh Sukarno sendiri. Maka, mereka semua telah mempunyai semangat nasionalis sebagai bangsa Indonesia. Tapi mereka tak sedar bahawa orang Jawa ke, orang Sunda ke, orang India ke semua ada kaki. Semua bebas nak tinggal kat mana-mana dan mengamalkan budaya bahasa adat mereka sendiri. Maka, orang Indonesia tak layak untuk marah kalau ada batik kat China, ada rendang kat Johor dan ada wayang kat Kelantan sebab yang berada di Malaysia dan tempat lain selain Indonesia adalah bukan BANGSA INDONESIA.

3. Orang Indonesia marah kepada Malaysia kerana Nordin Mat Top, Dr Azhari merupakan pengganas yang berada di Malaysia dan ‘mengganas’ di Indonesia.

Sebenarnya : Sedar atau tidak, kedua-dua tokoh itu dipengarui masuk oleh orang Indonesia juga. Sesiapa yang berada di Johor, mesti pernah dengar akan sebuat sekolah pondok yang mana kerap didatangi atau disyaki ditaja oleh seorang tokoh (tak perlu sebut namanya) dari Indonesia. Walaupun arwah Nordin dan Azhari berasal dari Malaysia, ihat pula kepada pengikut mereka. Eh? Rakyat Indonesia menjadi pengikut? Mengapa tidak dimarahi dan dicaci juga pengikut-pengikut mereka ni? Takde pula orang Indonesia pergi bakar atau bunuh Abu Bakar Bashir, ugut keluarga Mas Selamat dan lain-lain lagi.. Ini tindakan hipokrit ataupun munafiq?

4. Timbul kisah Manohara dicederekan suaminya, Yang Mulia Tengku Kelantan.

Kisah di sebaliknya : Pergilaa Google nama Manohara tu. Tgk dan lihat bagaimana cara dia berpakaian dan bergaul sebelum dan selepas kahwin. Baca pula cerita bagaimana Manohara tinggalkan YM Tengku tanpa izin. Nauzubillah!

5. Marah sebab Kerajaan Malaysia memberhentikan sementara pengambilan pekerja Indo?

Aduh… Berjuta-juta dah sampai sini dengan halal. Berjuta-juta yang sampai dengan haram. Mana nak tampung? Kalau terlebih masuh dan takde kerja macam mana? Kerja apa? Merompak, menyamun? Siapa yang maling sekarang?
Diberi masuk halal, bekerja dan buat hal. Bila disentuh, marah. Bila didera, kata kita kejam. Tapi itu hukumannya! Cuba cari survey berapa ramai maid dari Indo yang masuk ke Malaysia, bekerja dan kemudiannya buat hal? Merompak, bawa bailk teman lelaki, mencuri, sabotaj anak-anak kecil, lari dll.. Sudahlah bekerja diberi tempat tinggal percuma, api, air percuma, makan ditampung pun masih tak cukup? Tolol amat mahu menaikkan gaji mereka…

Orang Indonesia pakai kain sarung, tapi origin kain sarung dari India.
Orang Indonesia pakai songkok, tapi origin songkok pun dari keturunan Mahatma Gandhi.

Mengapa tidak dicaci dimarah sahaj orang India kerana ‘mencuri’ budaya Indonesia? Mengapa harus Malaysia?

Fikir-fikirkan..

52 comments:

Anonymous said...

heh tau ga kalian itu... semua kebudayaan yang kalian sebutkan itu berasal dari bangsa kita, dari bangsa Indonesia awalnya, sebelum nenek moyang kami hijrah ke negaramu budaya itu juga sudah ada di Indonesia. Kalian cuma ngomong budaya itu sudah ada di malaysia sejak dulu.... sejak kapan??? sejak NENEK MOYANG KAMI MEMBAWA BUDAYA ITU KENEGARAMU KAN!!! intinya tetap! budaya itu berasal dari Indonesia! dan yang membuat kami marah adalah kalian seenaknya sendiri mengklaim budaya itu milik kalian! bukan milik kami atau berasal dai Indonesia! KAMI MEMANG MASIH KURANG DALAM SEGALA BIDANG TAPI KAMI BANGGA DENGAN IDENTITAS NEGARA KAMI! KALIAN KAYA TAPI KEKAYAAN KALIAN DARI BANTUAN INGGRIS DAN NEGARAKU! KALIAN KAYA TAPI MANA IDENTITAS KALIAN??? DAN SATU LAGI!! KALIAN TIDAK BISA HIDUP TANPA TKI KAMI.

Anonymous said...

BUNG INDOGSIALAN...KAMU NGOMONG NEGARA MALAYSIA NGGAK BISA HIDUP TANPA BANTUAN INDOGSIAL...TAU NGGAK KAMU RAMAI RAKYAT INDOGSIAL YG KAYAK BABI DAN GEMBEL ITU DATANG KE MALAYSIA CARA HARAM NAIK TONGKANG NGGAK ADA PASSNYA ID USIR MALAH DATANG LAGI DASAR GEMBEL NGGAK SADAR DIRI...KAMU TAU SEBAB APA...SEBAB DI INDOGSIAL SENDIRI NGGAK KECUKUPAN MAKAN MEREKA ITU GEMBEL...MEREKA PUN NGGAK BISA HIDUP DI NEGARA SENDIRI...DASAR BEGO...JAGOAN NYA CUMA BERANTEM...KALAU BENAR MALAYSIA MENJADI TEMPAT RUJUKAN ILMU...LHO INGAT MALAYSIA BISA SAMPAI KE ANGKASA LEPAS ITU ATAS PERTOLONGAN INDOGSIALAN... NEGARA LHO ITU MASIH JAUH KETINGGALAN...DASAR INDOGSIAL LHO ITU YG SEBENRANYA BODOH...TOLOL...BANGSAT... KEPARAT ...ANJING NGGAK TAU DI UNTUNG!!!

Anonymous said...

INI BLOG TAIK BERAK BABI

Irdina said...

APEHAL DGN SI ENDON TUH?? X SEDAR DIRI BTOL LAH!! DH LA DTG SNI JADI BIBIK AKU! MKAN, MINUM, BERAK CANGKUNG SEMUA MAK BPAK AKU YG TNGGUNG! APE KES NYE NIH?! BLAH LA LU! HARAM JADAH! BLAH BLAH BLAH!!!! AKU MELUAT TENGOK MUKE KORANG YG BAJEK SUCI.... SUCI KONON! BHAHAAAA!!! Hidung x mancung, pipi trsorong-srong! ilmu x kemane... BLAH AR!!!!!!!!!!! BRAMBUS!!!!!!!!!! SIAL!!!!!!!!!! YA ALLAH... BILE LAH NEGARA YG PNUH DGN KHAZANAH SAMPAH MSYARAKAT TU NK TENGGELAM LANTAS LESAP DRI MUKA BUMI MU YA ALLAH!!!! amin...XD

Anonymous said...

INDOG IS SIAL. YAAA!!! WKWKWK, NYANYI RAMAI-RAMAI!

Anonymous said...

APE,TKI lancau korang membantu Malaysia,HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH....dasar rakyat yg sial bangang...kalu ko rase TKI ko tu bleh bawak untung,ape pasal negare ko masih cam sial miskin,bodoh kalo cam tu,negara bangsat ko tu x yah paka president la siot,baik ko sruh TKI cibai ko memerintah...HAHAHAHHHAHA...
indon ni mmg pandai bual lawak bodoh asli...mmg dasar x berpelajaran..

mr koyit prikitiew said...

ini blog paling bodoh di dunia. Dasar malingsia

Anonymous said...

KESIAN TENGOK BANGSA INDON YANG KONTOL & TOLOL DIBULI DI SINI...HAHA...OH INDON..KALIAN SADAR NGGAK BAHWA KALIAN ASAL DUBUR ANJING...inDOG....WKWKWWK

Anonymous said...

ANJINKK MALAYSIA.....

Anonymous said...

indon muka cam monyet. hodoh gila.

Ifo Asmaji said...

lucu lah web ini, lucu pula isinya penuh opini tanpa bukti yg valid, terus saja buang tenagamu posting penghinaanmu, kita orang indonesia cerdaslah, hal seperti ini buang tenaga, gak dapet apa2.

Anonymous said...

Dasar indonesial buta sejarah...negara mundur!!!

Anonymous said...

malaysie ini 100% babi babi babi babi babi tolol anjing paling bodoh sedunie indonesielah kaye ade petronas malaysie tolol petronas menare kembar 100% milik indonesie telah diakui dunie ha hah aha malingsial maling petronas maling petronas tai tai tai itu untuk malingsial yg balas koment ini

Anonymous said...

negaraku tanah tumpahnyah taekku malingsial itu gile selamenye hehehe balaslah koment ini anjingku

Anonymous said...

ayo malingsial bersorak berkoment di blog ini ayolah babi babiku

Anonymous said...

prettt aduh blog tolol ini yah malingsial blog mu anjing yah rakyat melarat tak cukup ringgit untuk buat blog ohh prettt rakyat taek seluruh indonesia bernyanyi rakyat taek rakyat taek malingsial kontol kembangkan petronas di jawa timur indonesia malingsial mau koment prettt aja kalee

Anonymous said...

malingsial itu babi malingsial itu babi ape negaremu kaye sayelah orang asli johor tapi cam mane johornih jelek sangat di tempat lain malingsial juge kampungan sadar diri tak negare melarat tai berak anjing babi semuenye keturunan taek lo ganyang malaysia ganyang malaysia sekali lagi ganyang malaysia hehehehe bencong jike yg bls ini malingsial

Anonymous said...

petronas ada di indonesia malaysia maling petronas maling petronas

Visite Malaysia said...

bahasanya lucu ya malingsia. komen aja niru. jelek lagi. info deh http://www.visitemalaysia.blogspot.com

budi said...

Yg beri comment di blog ini pada iq jongkok/tandika semua.....payahhhh

Anonymous said...

Diorang ni memang gini. Sifat org Indon plg ktara adalah keengganan menerima hakikat. Dia ni tengok sejarah mcm kelmaren je buat. Kau tengokla, kita dikatanya meniru bahasa diorang. Walhal diorang la tiru bahasa kita, bahasa melayu. Tapi dia kata kitalah yg meniru. Dia buat bahasa yg kita gunani mcm kelmaren je kita cipta. Adoi... diorang ni tau, tapi yelah... buat2 tak tau. Kbnrn dpn mata diorang x nmpk, kesalahan org laen... eii memang kesukaan diorang la ni. Diorang tu ingat budaya kita mula lpas merdeka walhal kita dah ada ribuan tahun sejarah budaya dari zaman Champa, Sriwijaya sampai la skrg ni. Tpi oleh sebab Indonesia yg skrg ni mncakupi sbhagian bsr kwsn Melayu khusus di pesisiran Timur Sumatera dan Kalimantan menyebabkan mereka angkuh dan mengatakan bahawa segala yg ada dikawasan itu adalah milik bangsa baharu iaitu Indonesia. Hakikat sebenarnya, kerajaan di sana cuba mghilangkan kebudayaan Melayu perlahan2 dgn membawa migrant Jawa dan madura ke penempatan Melayu bagi mengurangi peratusan jumlah pnduduk melayu. Melayu2 di Indonesia juga skrg ni memusuhi kita seberang. Tapi x mengapalah. Jika mereka benci dgn saudara Melayu khususnya di seberang, tak pa. Sebab, ada disuatu saat ketika mereka sudah menyedari bahawa mereka berada di ambang genting dan kala itu jgn pernah kamu terfikir dgn saudara mu ini diseberang. Dan waktu itu, segalanya sdh trlambat. Ibarat nasi jadi bubur. Jika kmu x perlukan tak mengapalah sebab kmu sdh ada teman baru. Tpi disini sy ingin ingatkan lagi, bukan kmi yg memutus tali ini, melain kmu yg brtanggungjawab ke atasnya. Ya... kmu boleh ikut serta bersama yg lain utk mencerca kmi, bgsa sedarah kamu. Bkan dr drh Jawa atau Minang tetapi Melayu sendiri (dgrlah suku Melayu Indonesia) atas alasan yg belum tahu sahihnya. Teruskan mentertawa abang dan ibu disini. Tinggalkan nenda mu di Selatan Thai. Pergilah bersama ayah tirimu. Dan kmi disini akan menunggu, adakah kau menerima hak sama seperti anak2 ayah tirimu yg lain. Atau pun berlari mengadu nasib mu kpd kmi, & ketahuilah dirimu pada saat itu, pintu itu sudahpun tertutup rapat. Dan ketika engkau menoleh ke belakang, barulah engkau sedar yg hak mu dan milikan mu jatuh satu-persatu sehingga yg tinggal adalah jasadmu yg turut berbalam ditenggelami susuk byg legam!

Anonymous said...

Bahasa melayu kuno berasal dari nenek moyang kami. Sriwijaya Empire. tak pantas kamu orang klaim bahase kami ni. Saya Melayu Palembang dan keseluruhan Melayu Sumatera juga siap sedia ganyang Malaysial. Sultan2 Malingsial pengecut n bodoh. tak pintar lah, macam Sultan Palembang kami yang rela mati demi rakyat. bukan jadi anjing Inggris. hahaha

Anonymous said...

Wahai indon pergilah bawa budaya kamu tu ke liang lahad..mungkin kamu boleh terlepas dari siksa kubur jika budaya itu kamu bawa kesana.. Kerana budaya agama tergadai.. Hei Indon! Setinggi mana harga budaya tu berbanding hubungan kita sbg umat Islam? Jgn lebihkan semangat nasionalis tu melebihi agama Islam.. Sedarlah! Jangan terlalu mudah dipengaruhi media anda sendiri..

Khairul Khairul said...

matap nyan coment nya
serang indogsial rame2 malaya..
atjeh akan mendukung..

Khairul Khairul said...

Ahahaha
indog jawa aramjadahh...
tak tau aramjadah yaa...?
sila tanya sama orng atjeh. Mesti tau..
indogjawa dari jaman nya belanda uda bodo. Apalagi sekarang.. tegok laa pemimpin nya je banyak yg kropsi, mintingin perut nya drpda rakyat,
rakyat bnyak tidur di klom jembatan.. kasian2.
pemimpin nya semua dari indogjawa.

Gerardus Edo said...

Tau lah apa arti aram jadah... kebangeten
Hey, Presiden Habibie dari Sulawesi.
Peace ya, just info.

Semoga Hubungan Malaysia dan Indonesia pulih.

Johan said...

Budaya adalah milik bangsa, bukan milik negara.... konyol. Orang Tionghua dari Tiongkok berbudaya Cina dan tidak bererti dia curi daripada negara Tiongkok.... inilah dia bangsa tempe, bebek penyek.... konyol.

Johan said...

Bahasa indon banyak di caplok daripada bahasa asing... bahasa indon tak berkembang dan tiada mutu. Memang negara luar belajar bahasa indonesia sebab negara indon ini rakyatnya suka buat anak jadi terlampaulah ramainya.. tapi aneh anaknya tidak pandai dijaga. Orang asing perlu tahu dan belajar bahasa indog agar sadar keburukan dan kekemahan indon ini. Perkataan 'tante' itu bahasa Belanda... kita mengatakan 'handset' sebagai talipon bimbit tetapi indog tidak ada dalam kamus dia dan tiada ahli bahasa maka digelarnye hanset... tak ke bodoh namanya. Pokokonya konyol! Perkataan 'corruption' mereka terkial-kial mencari dalam kamus indon... akhirnya dengan konyol mereka sebut korupsi! Perkataan inggeris seperti 'island' di tuturnya sebagai 'is land'! Indonesia has many is lands... hei itu sikonyol sebut semada seminar di KL... kita panggil orang putih sebagai "mat saleh" yang gelarannya berasal daripada perkataan "mad sailors" tapi indogsial panggil "bule".... tak funny ke? Hi hi hi Namun itukan bahasa yg menunjukkan bangsa. Jika tiada orang asing nak guna bahasamelayupun tidak mengapa, apa kita peduli asalkan kita merasa bangga dengan bahasa malaysia...

Johan said...

Eh konyol, itu adalah nenek moyang kita. Perkataan kami berbeza dengan perkataan kita. Sumatera tanah melayu filipina adalah serumpun bangsa yg sama... perkataan otak di filipina dipanggil utak... apakah si konyol ini tidak punya utak?

Anonymous said...

GO GO MALAYSIA , HANCURKAN SAJA INDON TIADA BERGUNA 8)

Anonymous said...

Semua masyarakat indonesia,nggak perlu marah,inikan yang diperbincangkan bukan negara indonesia,tapi negara indogsial,saya nggak kenal tuh negara indogsial,di mana negaranya tuh?,apakah itu yang dipelajari di malaysia sana?,bentar lagi mungkin ni si malaysia mau bikin Singasial(singapur),fipinasial,korsial(kan biasanya korsel),nyadar dong malaysia,kalian tuh.....tau wayang darimana?,tau batik dansongket darimana?,dari indonesia tentunya!!!,jangan sok deh....masih mending indonesia gak ajak perang....kalau sampai perang,tu petronas menara kembar yang kau banggakan itu,dari puluhan lantai jadi 1 lantai....lagi.......kamu jangan sok dong,negara kecil lawan negara seperti kami yang besar,kalah!!!,palingan sesudah perang ngelawan indonesia pas lo balik ke malaysia,tu negara lu udah ancur duluan,nyadar....

Anonymous said...

Hah...nggak nyadar ya lo.......saking terkenalnya indonesia,,si upin dan ipin tu bikin karakter susanti,bahasa melayu itu punya kami tau dak!,sinting lo...

Anonymous said...

Please stop bahas tentang budaya dan bahasa.Bagaimana nak maju kalau rakyat indon asyik mempersoalkan 2 perkara tu..Banyak kan baca buku sejarah ..dari kegemilangan kesultanan melayu malacca hingga malaysia merdeka.jangan nak berlagak lah indon.jika negara kamu susah.kami juga yang aku menolong kamu..cukup baik kerajaan kami benar kan indo bekerja di semenanjung..If korang tau kebenaran tentang malaysia dan segala fakta ..tolong jangan putar belit kan..Kami anak malaysia dari seluruh semenanjung dan sabah sarawak menyokong kerajaan malaysia dan mencintai negaraku tanah air ku..Malaysi boleh!Maju lah Malaysia.Biarlah ape yang indo kutuk.janji rakyat mu sejahtera dah berstatus negara maju..Go malaysia Go asian☺

Bikup Mueller said...

Kamu melayu satera masih tak sedar di tipu jawa

BlackShot Sea said...

kadang2 aku x faham dengan indonesia ni..asal dorang benci kt kita ye??

Sorry deh. Gw gak marah kok kalau Malaysia Klaim. Pada dasarnya kita ini memang bersaudara dan seagama kan? Kenapa mau saja dipisahkan oleh negara? Kalau memang kebudayaannya sama mau diapakan?

Dengan ini saya deklarasikan perang berakhir. Saya mewakili pihak pihak 'bodoh dan kolot' Indonesia nak minta maaf, walaupun tiada ucapan kebencian keluar dari mulut saya. Dan saya juga mewakili Pihak Malaysia yang 'Sombong dan Angkuh' nak Minta maaf kepada Indonesia.

Indogsial: Sorry ya, atas serangan ke Sabah dan Sarawak pada tahun 1965. Dan kekolotan saya dalam mengklaim Sabah dan Sarawak, sekali lagi saya minta maaf. Terimakasih atas bantuan bencananya.

Malaysial: Baiklah, sama sama kawan. Saya juga minta maaf ya, atas klaim Karang Bintan serta Blok Ambalat yang kaya minyak.

Indogsial: Nggak apa apa kok. Itu kan kesalahfahaman semata 😊

Malonsial: Oke deh, yang penting kita sahabat.
The End

Dah, sudah. Damai, tenang. Masih mau berantem? Bahlul! Jaman gini masih mau berantem. Apa kata kucing?

Setuju. Majukan Malaysia! Majukan Indonesia!

Tipe tipe kayak gini nih yang bikin naik darah.
Sabar deh, orang sabar disayang tuhan.

Sebelumnya saya 'berterimakasih' atas kepedulian anda terhadap permasalahan politik Indonesia.

Sip! Buat apa dipisahkan Negara? Agama sama, rumpun sama, apalagi?

Eh tollol! Saya nggak nyangka masih ada orang seperti Ini di Indonesia.

Oh makasih banyak. Sayang tidak ada sumber. Anda cakap hanya berdasarkan hawa nafsu.

Dasar indogsial tak gune, kau ingat kami dari Malaysia ni takot ker? walaupun negara korang besar tapi negara korang tetap negara yg lemah dan tak bergune!!! Negara Malaysia walaupun sederhana besar tapi mempunyai kekuatan dan bantuan yg kuat dan gagah dan Malaysia akan hancurkan seluruh kebanggaan dan budaya kamu semua, biar tahu rase. Bodoh punye indogsial. Itu bukan budaya kamu juge, itu pun budaya kami juge, kami ada hak untuk budaye2 tu. Langkah mayat kami dulu sebelum korang menyentuh menara petronas. Dasar indogsial tak sedar diri, cari makan dan minum pun dari negara Malaysia dan mengharapkan belas kasihan. Dasar negara indogsial miskin dan tak bergune.

This comment has been removed by the author.

Bodoh abadi punye indogsial, dasar tak tahu diuntung dan tak sedar diri. Bahasa Melayu Malaysia dicuri oleh indogsial. Korang indogsial tak malu ke? Sejak zaman selepas penjajahan lagi, orang2 dan pakar2 bahasa Melayu Malaysia mencipta banyak buku2 teks dan berkenaan dgn bahasa Melayu utk orang indogsial. Nak harapkan indogsial buat, sampai bila tak jadi sebab mereka bodoh abadi, bengang dan tak berpelajaran. Semua ilmu2 indogsial semua dicedok dari Malaysia termasuk dari segi bahasa dan kesusasteraan.

Bodoh punye indogsial, orang2 indogsial tak perlu sumber, tengok je kenyataannye sekarang, memang mereka begitu bodoh dan bengap. kalau sumber dan bukti ade pun, mereka tetap tak percaye juge sbb org2 indogsial ni bodoh abadi. Tak ke gitu? kikkikkik,,,,,

Hidup Malaysia!

Pendapat dari Malaysia asli, indogsial mahu hapuskan nama Melayu dan Raja2 kite, dengan pelaksanaan gagasan Indogsial Raya tetapi ditolak mentah2 org orang2 kite termasuk pemimpin kebanggaan kite. Mereka mengenepikan hak2 Melayu di Malaysia dan mengambil seluruh budaye dan daerah2 di Malaysia tapi ditentang kuat oleh org2 dari Malaysia sebab tu mereka marah sebab tak dapat apa yg mereka nak utk kepuasan dan hawa nafsu mereka yg serakah dan tamak tu.

Dasar indogsial bengang abadi, mari saya beritahu kpd kalian wahai indogsial bodoh, kerajaan seriwijaya tu adalah salah satu kerajaan nenek moyang Melayu dari Malaysia. Begitu juge bahase Melayu di Malaysia yg menjadi bahase pengantar dan sudah lame digunakana sejak zaman seriwijaye lagi. Mungkin kerajaan seriwijaye datang dari Malaysia kerane orang2 Malaysia pada mase tu memang terkenal sebagai org2 yg kuat,gagah, berwibawa dan berpengaruh kuat di timur tenggara. Jadi, tak hairan la bahase indogsial dicedok dari Malaysia sejak dahulu lagi. Bahase Malaysia memang berasal dari semenanjung Malaya bukan dari indogsial atau sumatera atau mana2 bahagian dari indogsial. Bahasa Melayu bahasa kami, yakni bahasa Malaysia. Bahase kebangsaan dan kebanggaan kami. Bahase Melayu bukan milik indogsial. Indogsial yg mencuri dari Malaysia.

Bodoh punye indogsial, mana kau tau yg tu budaya dari sana. Orang di Malaysia duduk sini berabad-abad lamanya, mungkin lebih lama dari orang2 indogsial. Jadi, mungkin orang-orang indogsial mencuri budaya-budaya itu daripada orang-orang Malaysia. Budaya-budaya itu tetap hakmilik Malaysia dan dicuri oleh indogsial.

Anonymous said...

InDogsial tu Jawa kan... kalau betul jawa
Jawa ibarat "Anjing yang menyalak bukit"
paham-paham la...

Blog Widget by LinkWithin